Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin...
Saya merupakan Pengedar Shaklee yang sah di Parit Raja, Batu Pahat, UTHM, Ayer Hitam dan Kluang. Saya juga boleh membuat penghantaran ke seluruh Malaysia dengan menggunakan perkhidmatan POS Malaysia. ID saya 866374.

Terima kasih kerana sudi berurusan dengan saya...

Khamis, Mac 05, 2015

KEPERLUAN PROTEIN DALAM DIET HARIAN

Protein hakikatnya boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. Namun protein ini mudah musnah apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi. Apabila ini berlaku, tubuh kita akan menyerap saki baki protein yang ada dan selebihnya badan kita menyerap minyak hasil masakan seperti ikan goreng, ayam goreng atau apa jua masakan terutama yang bergoreng.

Badan kita terdiri daripada sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk organ. Dari organ membentuk sistem. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel yang lama dan mati.

PENTINGKAH PROTEIN?

Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.

25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-

1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins 100%

TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)

Kelebihan ESP ini ialah;
  • membantu membina dan perbaiki tisu-tisu badan, dari sel akan terbentuk organ. Dari organ terhasilnya sistem. Ia penting kepada pembentukan janin dan juga membantu untuk menambahkan susu.
  • menyediakan 14gram protein kacang soya dalam setiap hidangan untuk sihatkan jantung
  • setiap hidangan membekalkan 50% daripada Nilai Harian kalsium untuk menyokong tulang yang kuat
  • kandungan fitoestrogen untuk kesihatan prostat,payudara dan menepous
  • indeks glisemik yang rendah untuk membantu mengekalkan paras gula dalam darah

Jadi... Apa yang anda akan dapat setelah minum ESP ni?

Pelajar dan pekerja atau individu dewasa : As energy booster (kalau minum pagi2 tu. terasa energetic dan tak rasa lapar sangat.. so bonuslah for weight management)
Lelaki : melindungi dari any disease(heart, cancer etc)
Ibu mengandung : for a healthier pregnancy – well-grown fetus ; less late pregnancy discomfort.

Wanita : keanjalan kulit… (protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protien untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut).





Rabu, Mac 04, 2015

Kenapa Vitamin Tidak Boleh Diambil Bersama Kafein

Assalamualaikum semoga kita semua sentiasa dalam Lindungan dan Rahmat Allah sentiasa. Hari ini tergerak nak memblog dan cuba untuk sahut cabaran 1 hari 1 pos. (Ya Allah berikan aku kekuatan, Ameen)

Hari ni nak cerita tentang KAFEIN....
Emm... sedapkan minum neslo, nescafe panas, kek coklat, Oh choklat i like..... dan banyak lagi lah. Tapi tahu kah kita berapa banyak kafein yang boleh kita ambil setiap hari?

Pengamal Perubatan menasihatkan agar mengambil tidak lebih dari 100 mg kafein sehari

Hah baca tu... , kalau sarapan pagi Teh Tarik, minum petang Nescafe, lepas makan malam Teh O lagi... tu dah berapa mg kafein yang diambil tu... Jadi control diri (pesanan untuk diri sendiri).

Apa kesannya kalau terlebih KAFEIN ni...
  1. Menyebabkan badan kehilangan kalsium serta potassium dan ini akan menyebabkan  kesakitan otot dan melambatkan masa untuk rehat selepas menjalani senaman
  2. Merangsang penghasilan air kencing dan menyebabkan kerap kencing
  3. Mempercepatkan lagi proses osteoporosis disebabkan kehilangan mineral dalam badan
  4. Pesakit yang ada mengalami masalah jantung dan kegagalan saraf akan menjadi lebih teruk
  5. Meningkatkan risiko keguguran bagi ibu hamil dan ketidaksuburan
  6. Saya sendiri memang alah kalau minum nescafe semasa mengandung. Tekak memang nak tapi yang tak tahannya HB bawah 11 le bacaannya.
    Pengambilan sebanyak 250 hingga 750mg kafein sehari (dua hingga tujuh cawan kopi) boleh menyebabkan seseorang itu mengalami situasi cemas, letih, tidak nyenyak tidur, sakit kepala dan sakit perut
Kenapa Tidak Boleh Mengambil Vitamin Selepas Mengambil Minuman Berkefein? 
 
Pengambilan kafein boleh menggangu penyerapan vitamin dan mineral oleh tubuh badan kita. Jika seseorang meminum kafein pada jumlah yang terlalu tinggi, ia akan membawa kepada masalah kekurangan nutrien. Kafein boleh menurunkan kadar penyerapan nutrien atau meningkatkan pembuangan mineral dari tubuh badan. Antara sumber kafein yang popular adalah kopi, teh, minuman bergas, cocoa dan coklat.
 
 
ZAT BESI (IRON)
 
Kafein mengurangkan penyerapan zat besi dalam tubuh badan. Kopi dan teh mengandungi polyphenols iaitu sejenis kompaun kimia yang terdapat pada tumbuhan sahaja. Polyphenols adalah antioksidan yang membekalkan banyak kebaikan untuk kesihatan kita. Ia juga boleh bertindak dengan zat besi menghasilkan satu ikatan. Apabila ini terjadi, amat sukar bagi tubuh badan untuk menyerap mineral ini. Cuba elakkan penggambilan makanan atau minuman yang mengandungi kaffein pada masa yang sama bila memakan makanan yang kaya dengan zat besi. Tunggu sekurang-kurangnya 30 minit hingga 1 jam selepas makan agar zat besi boleh diserap oleh tubuh badan. Begitu jugalah dengan penggambilan supplemen ya..
 
 
KALSIUM
 
Kaffein akan menyebabkan lebih banyak Kalsium dibuang melalui air kencing. Kesan ini boleh berlaku biarpun selepas beberapa jam lepas memakan atau minum minuman berkafein. Ini adalah kerana kafein juga boleh menggangu penyerapan kalsium di usus kita. Walaubagaimanapun terdapat kajian yang menggatakan kesan kafein keatas penyerapan Kalsium sangatlah minimal. Penggambilam kafein yang tinggi bukanlah faktor utamanya terjadinya penyakit osteoporosis.
 
 
VITAMIN D
 
Kafein boleh menyekat reseptor vitamin D dalam tubuh badan, menyebabkan pengurangan dalam penyerapan vitamin ini. Vitamin D memainkan peranan penting dalam penyerapan Kalsium dalam tubuh badan. Kekurangan vitamin D akan menyebabkan tulang jadi nipis dan mudah rapuh. 
 
 
VITAMIN B
 
Kafein bertindak sebagai diuretik ringan, yang menyebabkan kita membuang air kecil lebih kerap. Vitamin larut air seperti vitamin B boleh berkurang kerana kehilangan cecair berlebihan dari badan. Kopi dan teh juga mengandungi tannin dan kafein, yang boleh mengganggu penyerapan nutrien penting termasuk besi, kalsium dan kebanyakan vitamin B-kompleks. Tanin adalah jenis polifenol. Kafein sebenarnya merangsang pengeluaran jus gastrik dalam perut. Sebab itulah ada yang merasakan gastrik naik selepas minum kopi
Kafein akan berada dalam badan kita lebih kurang 7 jam. Jadi minum air masak banyak-banyak dan kalau boleh elakkan mengambil makanan yang banyak kefein
 
 




Khamis, Januari 29, 2015

Apa Pentingnya Zat Besi Kepada Kita

Zat Besi memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Zat besi bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Zat besi digunakan dalam pembuatan haemoglobin. Zat besi juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan zat besi telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan.


VITALEA SHAKLEE - Multivitamin & Multimineral yang Hebat

Makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki.  Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Pakar kesihatan mencadangkan semua orang dewasa mengambil makanan tambahan harian bagi menyokong kesihatan secara menyeluruh.  Walau bagaimanapun, pengambilan makanan tambahan biasa menyebabkan tubuh mendapat nutrisi yang tidak seimbang. Vita-Lea adalah formulasi premium yang disokong oleh tujuh kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dan kualiti yang luar biasa.

Fungsi Vitalea

  1. Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh
  2. Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata
  3. Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi
  4. Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas

Perbezaan Vitalea Shaklee dengan produk lain

Disokong oleh tujuh kajian klinikal

Teknologi salutan mikro membantu dalam pembebasan segera di dalam perut untuk meningkatkan penyerapan asid folik dan vitamin B penting yang membantu menghasilkan dan memelihara sel-sel baru.

Lebih daripada 340 ujian kualitidilakukan setiap kali Vita-Lea dihasilkan

 - Menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat*
 - Meningkatkan kesihatan mata, kulit dan sistem imunisasi*
 - Menyokong kesihatan sekular dan meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi*
 - Menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot-otot*
 - Membantu dalam metabolisma Vitamin D dan mineral yang terbabit dalam perkembangan tulang*
 - Menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung*
 - Membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak*
 - Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet*



kredit : Shaklee Malaysia



Selamat Hari Lahir Nik Muhammad Faris

Alhamdulillah pejam celik sekejap je dah besar Faris ni... Maaf ini lah kali pertama ibu nak perihalkan tentang Faris dalam blog ibu yang dah lama bersawang ni... huhuhu... memang tidak dapat elakkan macam dah tak pandai untuk mengarang ayat.

Sempen ulang tahun yang ke-2 Nik Muhammad Faris ni ibu nak ucapkan disini. Selamat Hari Lahir untuk anakku semoga Allah mengurniakan kamu kesihatan yang baik dan membesar menjadi anak yang sholeh yang taat kepada Pencipta mu, menghormati ibubapa, saling kasih mengasihi antara kamu adik beradik (Kakak Nadhirah, Kaka Ainul, Kakak Nurin dan Abag Adeeb). Ibu dan sayang kamu sangat-sangat. Selamat Hari Lahir sayang...

Kamu dilahirkan pada hari Selasa 8.30 pagi bersamaan 17 Rabiul Awal)

(Adus fail untuk upload gambar... nape tah....)


Rabu, Januari 28, 2015

Anak Kekal Cergas Sepanjang Hari



 
Alhamdulillah setelah sekian lama menghilang akhirnya ia kembali dengan sesuatu yang baru. Sudah pastinya dengan formula yang baru dan terbaik untuk anak-anak kita. Sempena untuk memperkenalkan semula Vitalea Children ini, pihak shaklee telah menawarkan promosi hebat untuk bulan Jan 2015 sahaja dengan pembelian 3 botol vitalea children akan dapat free 1 botol... Jimat tu... sapa nak bagi free kan.
 
Alhamdulillah saya pun dah rembat 1 set khas untuk anak-anak saya. Komen anak2 sedap la ibu... rasa anggur. Jadi tugas ibu tiap-tiap pagi selain sediakan satu set vitamin untuk ayah akan aturkan juga sebiji seorang untuk anak-anak.
 
Jom kita tengok apa yang baharu tu dalam vitalea children ni...







 
Sejujurnya saya mengaku memang tidak mampu untuk memberikan nutrisi lengkap setiap hari kepada anak saya sebab susah betul le nak makan sayur2 ini. Memang tak pandang lah... Jadi saya pilih MULTIVITAMIN SHAKLEE untuk anak-anak saya. Mudah2an ia dapat membantu anak-anak saya untuk kekal cergas sepanjang hari. In Shaa Allah

 Berminat untuk dapatkan produk shaklee dari saya boleh hubungi saya melalui whatsapp atau sms ke 012-7169780


Rabu, Ogos 20, 2014

Performance Drink Atasi Badan Dehidrasi

Sekitar 60 peratus tubuh kita terdiri daripada air. Kehilangan walaupun cuma sebanyak 1.5 peratus air merupakan permulaan kepada dehidrasi sederhana yang memberikan kesan kepada mood, paras tenagad an fungsi kognitif.

Dehidrasi adalah gangguan dalam keseimbangan cecair ataupun air yang terdapat dalam badan. Keadaan ini biasanya berlaku disebabkan oleh cecair yang keluar dari badan lebih banyak daripada cecair yang masuk ke dalam badan. Gangguan kehilangan cecair tubuh disertai dengan berlakunya gangguan keseimbangan pada zat elektrolit tubuh. Dehidrasi berlaku kerana kekurangan zat natrium dan air.

Punca-punca dehidrasi
  • Cuaca panas
  • Bersenam
  • Tidak cukup minum air
  • Pengidap diabetes
  • Semasa kedatangan haid
  • Ubat-ubat yang di preskripsi
  • Diet rendah karbohidrat
  • Stres
  • Irritable bowel syndrome
  • Kehamilan
  • Penuaan
  • Mengambil makanan tambahan / suplemen
  • Berada di altitud tinggi
  • Kurang makan sayur dan buah
  • Menyusukan bayi
  • Mengambil minuman beralkohol
Gejala badan dehidrasi
  • Tubuh rasa lemah
  • Tidak bersemangat
  • Mudah mengalami alahan
  • Sistem pertahanan tubuh lemah
  • Sembelit
  • Cepat marah
  • Terlalu mengantuk
  • Denyutan jantung meningkat
  • Tekanan darah menjadi rendah
  • Sakit kepala

Produk shaklee untuk mengatasi badan dehidrasi

Shaklee Performance minuman segar berperisa oren merupakan pilihan ideal yang berupaya menghidrat dengan cepat berbanding air dan membekalkan tenaga untuk melakukan kegiatan harian.
  • OptiCarb pilihan eksklusif untuk tenaga yang berpanjangan
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan
  • Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga, otot dn paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar.


 
 
Berminat untuk dapatkan produk skahlee boleh membuat pembelian secara online terus dari shaklee di link ini atau boleh hubungi saya,
 
Pengedar Shaklee Anda
Anie Said - 012-7169780
SID 866734
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit
 


Selasa, Jun 24, 2014

APA BEZANYA VITAMIN E SHAKLEE DENGAN VITAMIN E YANG LAIN??

Pengenalan
Vitamin E adalah sejenis antioksidan yang terkenal dengan fungsinya melindungi sel – sel dan tisu dalam badan dari kerosakan akibat radikal bebas.Vitamin E Shaklee terdiri daripada alpha-tocopherol concentrate lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].Tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik. Jadi pastikan sekiranya anda pengguna tegar vitamin E dari jenama-jenama lain, sila pastikan vitamin E anda mengandungi selenium agar vit e tersebut dapat berfungsi dengan lebih baik. Nak selamat pilih lah vit E Shaklee :-p
Perbezaan Vitamin E Shaklee Dan Vitamin E Biasa
Vitamin E Shaklee Semulajadi
  • Sumber semulajadi. Bagaimana nak tahu ia semulajadi atau tak ? Lihat label botol vitamin E sekiranya ada huruf 'd' (ini bermakna ia adalah sumber asli)
  • Lebih mudah diserap oleh badan
  • Vita-E Complex Shaklee Kini Ditambah Grape Seed •
Kebaikan ekstrak biji anggur(Grape seed)
  1. Mengandungi bioflavonoids yang menguat dan melindungi sel hidup dalam tubuh.
  2. Super anti-oksidan iaitu 20-50 kali lebih efektif berbanding antioksidan biasa seperti vitamin E, vitamin C, dan beta carotene.
  3. Ekstrak biji anggur mengandungi pelbagai manfaat kesihatan , mengandungi bahan2 seperti protein, karbohidrat dan lipids (lemak baik).
  4. Anti penuaan
  5. Anti inflammatory (anti pembengkakan), anti arthritic and anti allergic activities, memakan radikal bebas, menghalang kerosakan akibat sinar UV
  6. Anti-carsinogenic (anti kanser) dan agen anti-tumor
  7. Resveratrol -secret ingredients dalam grape seed •Manfaat serupa procyanidins juga mempunyai keupayaan untuk membantu proses otak berjalan dengan efektif
  8. Bahan aktifnya adalah procyanidin
Apa pentingnya Procyanidins ni?
  • Procyanidins dalam biji anggur yang membantu melindungi tubuh daripada penuaan pramasa dengan cara meningkatkan level vitamin C dan menyingkirkan toksin daripada tubuh.
  • Procyanidins akan mengikat dengan kolagen dalam tubuh untuk mempertingkatkan kesihatan sel kulit dan elasticity kulit menjadikan anda semakin remaja.
  • Procyanidins melindungi tubuh dari kerosakan akibat pendedahan terhadap cahaya matahari yg mana juga akan mencegah penuaan kulit pramasa.
  • Procyanidins juga memperbaiki penglihatan, memperbaiki kesihatan arteri, dan tisu tubuh (seperti jantung) dan fleksibeliti sendi. Ia membantu mencerahkan wajah, mempercepatkan baik pulih luka, menguatkan kapilari dan vena, yg mana akan memperbaiki sistem peredaran darah dan kesihatan jantung.
Didatangkan dengan selenium
  • Selenium adalah unsur surih yang amat penting untuk fungsi sistem imun.
  • Fungsi semulajadi selenium di dalam tubuh adalah di dalam memudahkan glutanione, satu enzim yg melawan radikal bebas.
  • Selain meningkatkan sistem imun, selenium menolong meningkatkan elastisiti kulit dengan cara melawan radikal bebas yg boleh merosakkan kolagen kulit.
Oleh itu, produk yg mengandungi selenium dipercayai sangat membantu utk melawan n mencegah kanser terutamanya kanser payudara dan kanser prostat.

Vitamin E dan Tocopherol

Vitamin E sebenarnya adalah kombinasi beberapa bentuk berbeza- 4 tocopherol dan 4 tocotrienols. Banyak supplement diet mengandungi alpha tocopherol drpd vitamin E. Gamma tocopherol adalah bentuk utama vitamin E dlm makanan, menentang radikal bebas yg berbeza dlm tubuh drpd alpha tocopherol dan mempunyai kesan anti-imflammatory yg lebih baik. Mixed tocopherol dalam Vitamin E Shaklee adalah kombinasi baik antara lain-lain tocopherol yang wujud dalam alam semulajadi. Adalah penting untuk mengambil vitamin E dengan bentuk yg berbeza ini termasuk aras yg tinggi bg kedua2 jenis tocopherol.

Vitamin E Biasa
  • Vitamin Sintetik
  • Pada label ada huruf 'l' (ini bermakna sumber tiruan atau sumber kimia)
  • Kebiasaan jenama lain tanpa selenium.Jadi fungsi vitamin E tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudian hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan untuk jangka panjang.
Kebaikan Utama Vitamin E
  1. Bertindak sebagai antikoagula (anticoagulant) yang mengurangkan kebolehan darah untuk membeku. Ini mengurangkan risiko penyakit strok akibat darah beku dan penyakit jantung.
  2. Membantu menguatkan 2 enzim penting yang menjana sejenis bahan dipanggil prostacyclin, iaitu sejenis komponen yang menghalang blood clot dan memastikan salur darah sentiasa dalam keadaan baik.
  3. Membantu menjaga permukaan dalam salut darah agar sentiasa licin - mengelakkan pembentukan plak kolesterol
  4. Bertindak sebagai antioksidan yang menghalang radikal bebas dari merosakkan sel-sel badan kita.
  5. Vitamin E dpt membantu pembesaran tulang yang sihat dengan melawan bahan kimia dan asid yang boleh menggangu pembentukan tulang.
  6. Vitamin E membantu fungsi sistem badan seperti
Sistem saraf
Sistem otot
Sistem pembiakan (proses pembentukan gen)

Ringkasan Kebaikan Vitamin E
  1. Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
  2. Melindungi paru2 dari pencemaran udara.
  3. Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
  4. Anti oksidan.
  5. Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
  6. Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
  7. Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil(pengambilan sebelum hamil).
  8. Menyelesaikan masalah kelesuan.
  9. Mengurangkan risiko parut yang besar.
  10. Merendahkan kadar kolesterol.
  11. Membantu mencegah kanser.
  12. Merendahkan risiko katarak
Akibat Kekurangan Vitamin E
Masalah kekurangan Vitamin E biasanya berkait rapat dengan sel badan yang tidak boleh menyimpan lemak sedangkan Vitamin E adalah bersifat larut lemak dan perlukan lemak untk bergerak ke bahagian yang diperlukan dalam badan. Kekurangan Vitamin E alpha-tocopherol menyebabkan sel darah merah menjadi rapuh dan meningkatkan penghasilaan radikal bebas dalam tubuh. Lalu menjadikan tubuh kita mudah rosak disebabkan oksidasi.

Gejala – Gejala Kekurangan Vitamin E
  • Anemia (kurang bilangan sel darah merah atau haemoglobin)
  • Masalah berkaitan system pembiakan
  • Susah mengandung
  • Senang keguguran
  • Tanda penuaan pada kulit (age spots)
  • Katarak
  • Hilang nafsu seksual
  • Rambut kering & gugur
  • Kelemahan otot (myopathy)
  • Luka lambat sembuh
  • Kebas kaki (cramps)
  • Penyakit berkaitan usus
  • Mati pucuk
  • Prostat membesar.
Jika Terlebih Vitamin E
Vitamin E bertindak sebagai antokoagulan (anticoagulant) yang mengurangkan risiko pembekuan darah dan berfungsi mencairkan darah supaya peredaran dalam badan adalah lancar. Terlebih dos Vitamin E mungkin menyebabkan dan mudah berlaku pendarahan seperti hidung berdarah.

Sumber Makanan Yang Mengandungi Vitamin E
  • Avokado
  • Biji bunga matahari
  • Kacang soya
  • Buah zaitun
  • Badam
  • Labu
  • Kacang buncis
  • Ubi keledek
  • Sayuran hijau
  • Minyak sayuran, minyak zaitun, minyak jagung dan minyak matahari
Siapa yang Perlukan Vitamin E
  • Lelaki dan wanita.
  • Ingin kelihatan muda
  • Mempunyai masalah jantung atau kolestrol
  • Sukar mengandung
  • Pasangan yg dingin untuk melakukan hubungan kelamin

Anda berminat untuk dapatkan produk shaklee? Boleh hubungi saya Anie Said 012-7169780. Atau anda ingin berada berdekatan dengan branch shaklee dan ingin membeli sendiri, boleh gunakan ID saya Zarani Binti Said ID 866374.



Khamis, April 10, 2014

10 Fungsi & Kebaikan Ostematrix Shaklee

 
 
Kalsium merupakan mineral yang penting bagi tulang, gusi dan gigi yang sihat. Doktor mungkin akan mencadangkan wanita untuk mengambil makanan tambahan kalsium apabila terdapat tanda-tanda awal masalah tulang seperti osteoporosis atau osteopenia.
1. Menguatkan Tulang
Kalsium menguatkan tulang belakang dan memastikan bentuk yang betul kepada badan selain daripada mengurangkan risiko sakit belakang. Kalsium membantu menjadikan tulang berada dalam keadaan yang baik dan mencegah sakit tulang seperti artritis dan osteoporosis yang boleh menjejaskan pergerakan bebas selain dari menjadi amat menyakitkan.

2. Mencegah Obesiti
Kalsium dapat membantu dalam mengekalkan berat badan optimum bagi lelaki dan perempuan. Jika terdapat mana-mana kekurangan kalsium dalam diet anda, badan akan cenderung untuk melepaskan hormon paratiroid, yang seterusnya merangsang tulang untuk melepaskan kalsium ke dalam aliran darah anda untuk mengimbanginya. Dari segi lain, hormon paratiroid juga merangsang pengeluaran lemak dan mencegah pembuangannya, yang sekali lagi boleh membuat anda gemuk. Jadi pastikan anda mengambil jumlah kalsium yang betul, supaya obes tidak terjadi dengan bahaya kesihatan lain yang berkaitan.

3. Melindungi Otot Jantung
Kalsium melindungi otot jantung anda. Jumlah kalsium yang mencukupi membantu otot jantung untuk melakukan penguncupan dan pengembangan betul. Kalsium juga membantu sistem saraf untuk mengekalkan tekanan di dalam arteri anda. Jika terdapat penurunan kalsium, sejenis hormon yang dipanggil calcitrol dilepaskan yang bertindak dengan otot lembut arteri, dan dengan itu meningkatkan tekanan darah. Otot jantung memerlukan ion kalsium extracellular untuk penguncupan. Apabila kepekatan intrasellular kalsium meningkat, ion kalsium berkumpul bersama-sama dengan troponin protein yang merangsang cecair extracellular dan ruang intraselular, malah otot rangka, yang hanya diaktifkan oleh kalsium yang disimpan dalam reticulum sarcoplasmic.

4. Mengelakkan Kanser Kolon
Kalsium yang mencukupi mengurangkan risiko keseluruhan kanser kolon dan mengelak pertumbuhan polip yang boleh membawa kepada kanser. Suplemen kalsium dapat mengurangkan risiko adenomas, juga dikenali sebagai tumor nonmalignant di dalam kolon. Ini sebenarnya adalah pelopor kepada kanser kolon, namun ia masih tidak diketahui jika pengambilan kalsium mengurangkan risiko kanser sepenuhnya. Kalsium berlebihan akan tinggal di dalam usus anda setelah badan anda menyerap apa yang diperlukan. Dalam perjalanan melalui kolon, kalsium yang tidak diserap ini dipercayai untuk mengikat sel-sel kanser supaya ia dikumuhkan bersama-sama dari badan. Kajian telah menunjukkan bahawa kedua-dua makanan sumber kalsium dan supplemen kalsium memberikan kesan perlindungan ini.

5. Mencegah Blues Pra-haid
Jumlah kalsium yang mencukupi mengurangkan gejala-gejala sindrom prahaid pening kepala, perubahan mood, tekanan darah tinggi dan sebagainya. Tahap kalsium yang rendah mungkin mencetuskan pengeluaran hormon yang menyebabkan hilang mood termasuk cepat marah dan kemurungan.

6. Mencegah Batu Karang
Batu karang sebenarnya deposit terhablur kalsium dan lain - lain mineral dalam saluran kencing manusia. Bentuk yang paling umum batu karang ialah batu-batu oxalate. Sebelum ini, ia dianggap bahawa pengambilan kalsium yang tinggi atau penyerapan kalsium tinggi membangunkan batu karang, tetapi kajian terkini menunjukkan bahawa pengambilan kalsium diet tinggi mengurangkan bahaya batu karang dengan baik. Secara ringkasnya, kalsium tidak menyebabkan batu karang, tetapi kalsium yang hadir berlebihan di dalam air yang mengakibatkan batu karang. Faktor-faktor lain seperti penggunaan oxalate tinggi daripada sayur-sayuran berdaun seperti kale dan bayam, kekurangan minum air boleh menjadi punca besar untuk batu karang.

7. Memastikan Tahap pH Alkali Yang Sihat
Makanan ringan, gula yang berlebihan dan barangan di dalam tin menyumbang pembentukan asid dalam badan, yang boleh menimbulkan pelbagai penyakit seperti kanser, batu karang dan darah tinggi. Kalsium membantu untuk mengekalkan tahap pH yang sihat, seterusnya meningkatkan kecergasan dan kesihatan secara keseluruhan.

8. Kawalan Tekanan Darah
Beberapa penyelidikan mengisytiharkan bahawa diet vegetarian dengan jumlah yang tinggi dengan kalsium, magnesium dan kalium dan serat akan mengurangkan tekanan darah. Walaupun penyelidik lain membuat kesimpulan dengan pendapat yang berbeza dan berkata bahawa pengambilan kalsium menyebabkan darah tinggi. Kemudian ia melihat bahawa sebab bagi keputusan itu adalah kerana kajian-kajian ini menguji kesan nutrien tunggal dan bukannya sumber-sumber makanan yang mempunyai kandungan nutrien. Institut Kesihatan Negara menjalankan penyelidikan yang dikenali sebagai "Pendekatan Pemakanan Hentikan Tekanan Darah Tinggi ( DASH) ". Diet "tipikal American" berbanding dengan dua diet diubah yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan kombo "DASH" diet yang disumbat dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan kalsium. Hasil kajian menunjukkan peningkatan pengambilan kalsium menyebabkan tekanan darah menurun.
*Untuk membantu menguji kesan gabungan nutrien termasuk kalsium dari makanan pada tekanan darah, satu kajian telah dijalankan untuk menyiasat kesan pola makan pelbagai tekanan darah. Secara keseluruhan didapati bahawa pengambilan makanan yang mencukupi buah-buahan dan sayur-sayuran serta kalsium memainkan peranan penting dalam mengawal tekanan darah.*

9. Mengekalkan Gigi dan Gusi yang sihat
Kalsium melindungi gigi anda dengan menjaga tulang rahang yang kuat dan kukuh sepanjang kehidupan anda, yang seterusnya memastikan gigi kuat di mana bakteria tidak boleh berkembang. Oleh itu, sebelum gigi dan gusi anda mula memberi masalah, amalkan diet yang kaya kalsium dengan teratur. Pengambilan kalsium seharusnya tinggi terutama dari usia muda, jadi anak anda secara semulajadi membesar gigi dan tulang yang kuat.

10. Membantu Pengangkutan Nutrien
Kalsium membantu nutrien bergerak mudah melintasi membran sel.

Kalsium adalah mineral yang paling penting, dan kita cenderung mengabaikan ia. Kebanyakan kanak-kanak cerewet untuk minum susu dan akhirnya berhenti minum susu sama sekali. Harus diketahui bahawa mengabaikan mineral kalsium boleh menyebabkan banyak penyakit yang serius dalam jangka panjang. Kalsium adalah elemen penting dalam diet mana-mana manusia yang sihat. Jika susu dan produk tenusu tidak diingini, cuba untuk menggabungkan bahan-bahan ini dengan bijirin lain dan membuat resipi yang melibatkan susu dan produk tenusu. Walau bagaimanapun, kalsium tambahan boleh didapati di kedai-kedai/farmasi, walau bagaimanapun ia sentiasa dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat doktor sebelum mula mengambil apa-apa ubat.
 
 
Berminat untuk dapatkan produk shaklee boleh hubungi saya Anie Said 012-7169780
 

Ahad, April 06, 2014

Vitamin Untuk Kulit

"Kedutan dan perubahan warna kulit menandakan kulit kita sedang mengalami penuaan. Menurut pakar kulut DR. Howard Murad untuk menghilangkan cela pada kulit anda perlu menjalani rawatan dalaman dan luaran sekuang-kurangnya 3 bulan. Rawatan dalam bermaksud mengambil makanan tinggi antioksidan seperti buah delima, tomato, teh hijau dan buah beri. Malah antioksidan dikatakan dapat mengurangkan risiko katarak mata."
 
 
Tanda-tanda penuaan kulit


Kulit kelihatan tua sebelum masanya menjadi iguan ngeri kepada golongan wanita. Terutamanya bagi wanita-wanita yang berkerjaya. Sebab itulah golongan ini akan bertindak mengambil apa saya tindakan untuk memastikan kulit mereka kelihatan muda dan berseri.
 
Shaklee menawarkan vitamin yang semulajadi dan selamat tanpa ada kesan sampingan kepada pengguna. Sebab itulah saya telah jatuh cinta dengan Shaklee dan salah satu produk yang menjadi kegemaran saya adalah Vit E Shaklee.


Apa kandunagn Vit E Shaklee ni?
  • Cuba tengok pada botolnya tertulis d-alpha tocopherol - tanda "d" bermakna ianya semulajadi, tanda "dl" adalah tanda ianya vitamin e sintetik/buatan. Kenapa perlu semulajadi? Kerana kadar penyerapannya adalah lebih baik sekurangnya 2 kali ganda berbanding vitamin E buatan. Dengan itu ianya lebih jimat dari segi kos jika kita membeli vitamin E semulajadi.
  • Vitamin E Complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.
  • Setiap kapsul gel lembut memberikan 400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium. Membantu dalam memelihara kesihatan baik.
  • Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.
  • Sekarang vitamin E telah diperbaharui dengan tambahan GRAPE SEED EXTRACT , 20 kali lebih berkuasa dari vitamin E dan 50 kali lebih berkuasa dari vitamin C.
Apa pula kelebihannya..?
  • Mencantikan kulit dan menaikkan seri wajah
  • Kulit semakin halus, gebu dan licin
  • Mengurangkan jeragat, parut & jerawat
  • Mengandungi antioksidan yang tinggi dan bertindak untuk awet muda
  • Mengekalkan kesihatan saraf dan otot
  • Meningkatkan kesuburan
  • Menyelesaikan masalah kelesuan
  • Meningkatkan keinginan seksual suami isteri (Vitamin Cinta)
  • Meningkatkan orgasma yang lebih kerap dan semangat
  • Merendahkan kadar kolesterol.
  • Membantu mencegah kanser.
  • Merendahkan risiko katarak.
  • Membantu kawasan gelap areola mengecil dan warna puting menjadi cerah semula
  • Parut strecth mark menjadi semakin pudar.
Wow.... bestkan. Sebotol ada 120bj tahan untuk 4 bulan. Boleh kongsi dengan suami. Harga pasaran RM149.00. Nak harga kasih sayang boleh hubungi saya Anie Said 012-7169780 (WhatsApp/SMS/CAll). FB Anie Said.



Isnin, Februari 03, 2014

Makanan Untuk Bersihkan Hati


TAHUKAH ANDA??

Makanan segera dan trend gaya hidup terkini tidak dapat dipisahkan. Bukan sahaja lebih pantas malah juga memudahkan. Tapi malangnya amalan gaya hidup begini menyebabkan banyak toksin berkumpul dalam tubuh kita. Kesannya hati terpaksa berkerja keras untuk menyingkirkannya daripada tubuh. Namun usah bimbang kerana makanan dibawah berupaya membantu membersihkan hati.


EPAL - Selain mudah didapati ia mampu membantu pembuangan lemak yang ada pada hati. Ia juga mengandungi vitamin C dan asid d-glucaric


BAWANG - Bawang merah dan bawang putih kaya dengan sulfur yang berupaya menghalang radikal bebas menyerang hati dan membantu hati berfungsi dengan baik


KUNYIT - Pengambilan kunyit boleh membantu membersihkan hati sekaligus mengeluarkan kotoran yang tidak diperlukan dalam sel-sel badan.

Sumber iSIHAT Jan 2014

Shaklee DTX Complex menyediakan sokongan pemakanan untuk fungsi hati yang sihat dengan satu formula unik herba-herba dengan antioksidan dan aliran hempedu yang diperkaya.

Gabungan unik bahan botani dalam DTX Complex™ SHAKLEE menyokong kesihatan dan fungsi hati dengan dua cara:

Ekstrak biji benih Milk Thistle, biji benih Schizandra Chinensis dan cendawan Reishi mempunyai ciri-ciri antioksida, menawarkan perlindungan untuk sel-sel hati dan dipercayai dapat meransang sintesis protein bagi pemulihan dan pembentukan semula sel-sel hati
Pati Dandelion, Kunyit dan Artichoke membantu mengekalkan aliran hempedu normal, menyokong satu daripada organ (hempedu) yang diperlukan untuk mengeluarkan sebatian-sebatian toksik daripada tubuh.

Shaklee DTX Complex menyediakan sokongan pemakanan untuk fungsi hati yang sihat dengan satu formula unik herba-herba dengan antioksidan dan aliran hempedu yang diperkaya.

Gabungan unik bahan botani dalam DTX Complex™ SHAKLEEmenyokong kesihatan dan fungsi hati dengan dua cara:

  1. Ekstrak biji benih Milk Thistle, biji benih Schizandra Chinensis dan cendawan Reishi mempunyai ciri-ciri antioksida, menawarkan perlindungan untuk sel-sel hati dan dipercayai dapat meransang sintesis protein bagi pemulihan dan pembentukan semula sel-sel hati
  2. Pati Dandelion, Kunyit dan Artichoke membantu mengekalkan aliran hempedu normal, menyokong satu daripada organ (hempedu) yang diperlukan untuk mengeluarkan sebatian-sebatian toksik daripada tubuh.

DTX Complex™ SHAKLEE mengandungi ekstrak semulajadi bahan di bawah:

  • Biji ‘milk thistle’
    • Digunakan di Eropah sejak 2000 tahun lagi
    • Merupakan bahan utama dalam DTX
    • Mengandungi ‘Silymarin’ yang berfungsi sebagai antioksida
  • Biji schizandra chinensis
    • Menghalang Toksin berada dalam badan
    • Menggalakkan protein sintesis yang mana ia menggalakkan pertumbuhan sel – sel baru
    • Mengandungi Antioksida
  • Cendawan Reishi
    • digunakan secara tradisional sejak 4000 tahun dahulu di China sebagai sumber antioksida
  • Dandelion
    • Kaya dengan Vitamin A, B, C, D dan zat besi
    • Mengandungi ‘Cynarin’ yang melancarkan pengaliran hempedu
  • Kunyit
    • Mengandungi ‘Curcumin’ yang berfungsi untuk mencegah barah hati & kesihatan pundi hempedu
  • Ekstrak artichoke
    • Mengandungi ‘Cynarin’yang melancarkan pengaliran hempedu sekaligus  membantu mengekalkan aliran hempedu yang normal