Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin...
Saya merupakan Pengedar Shaklee yang sah di Parit Raja, Batu Pahat, UTHM, Ayer Hitam dan Kluang. Saya juga boleh membuat penghantaran ke seluruh Malaysia dengan menggunakan perkhidmatan POS Malaysia. ID saya 866374.

Terima kasih kerana sudi berurusan dengan saya...

Jumaat, Disember 30, 2011

Testimoni Basic H

Ok, hari ni saya nak kongsi pengalaman saya gunakan Basic H ni. Sebenarnya dekat sebulan jugaklah saya dah gunakan Basic H ni terutamanya untuk mandikan si Nurin yang kulitnya gatal2 dan jadi kering di area lipatan tu.... Dan Al-hamdulillah sekarang ni tengok di lipatan kakinya dah tak de kulit kering tu.... dia pun dah tak tergaru-garu lagi dah. Al-hamdulillah. Gambar tak de plak saya ambil untuk dijadikan bukti. Tapikan buat apa saya nak tipukan kalau dah benda tu betul.

Dan satu lagi testimoni saya buat untuk hilangkan gula-gula getah yang melekat di kain lampin si Nurin angkara abang dia yang buat lap gula-gula getah. Dah lama benda tu terlekat kat situ tapi nak buang macam mana dah cuba banyak cara untuk hilangkan tapi tak tanggal jugak termasuklah orang cakap letak dalam peti air biar dia keras lepas tu kopeklah gula-gula getah tu tapi tak jadi jugak....



Dan akhirnya masalah tu selesai dengan hanya titiskan beberapa titis Basic H tempat gula-gula getah tu melekat lepas tu disental sikit je dengan tangan. Dan hasilnya..... tada.....



Berminat untuk dapatkan Basic H Shaklee....?? apa tunggu lagi boleh hubungi saya ditalian 012-7169780. Berbaloi-baloi menggunakannya dengan 1001 kegunaan tu. Saya pasti anda tak rugi membelinya.


Rabu, Disember 28, 2011

Basic H 1001 Kegunaan

Saya pun baru mencuba  Basic H ni untuk Nurin yang kulitnya selalu merah2. Biasalah kita nak jual mesti guna dulukan baru tahu keberkesananya. Jom baca apa kata mereka yang dah lama gunakannya.

credit


1. Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

2. Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awet Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

3. Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

4. Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak) Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak

5. Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnya Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkan kecuali bilik air dan tandas perlu diberus

6. Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnya Basahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas

7. Mencuci & membersih lantai serta alat permainan Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai

8. Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnya Titikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal

9. Mengasah pisau Titikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam

10. Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnya Titikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas


KEGUNAAN SEMASA KECEMASAN

1. Menghapuskan kutu di atas kepala Basahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas

2. Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas Sapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.

3. Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnya Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga

4. Demam panas (sebelum berjumpa doctor) Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air. Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.

5. Sakit gigi Masukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.

6. Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit) Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.

7. Ulser dan mulut berbau Tuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)

8. Penyubur tanaman dan penggembur tanah Air lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.

9. Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnya Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.


Jumaat, Disember 16, 2011

Anda Seorang Pelajar...Cuba Lecithin



Kenapa saya sarankan supaya anda mencuba Lecithin tu.... Kerana Lecithin membantu agar saraf otak menghasilkan KOLINA. Tentu anda nak tahu apa itu kolina kan.

KOLINA adalah penting dalam pemakanan kerana ia meningkatkan kesihatan otak, hati, sistem kardiovaskular dan pembiakan. Fungsi otak adalah untuk berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan bercakap, tidur, penghadaman dan banyak lagi. Kolina ni sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak.

Jadinya sesuaikan untuk anda yang bergelar student atau pun pekerja juga. Maklumlah bila umur semakin meningkat memori kita juga akan semakin menurun kan...


Apa yang bestnya bila kita amalkan pengambilan lecithin ni.... ia bukan sekara untuk meningkatkan kecerdasan otak kita malahan ia boleh memecahkan lemak2 yang terkumpul kat perut tu... terutamanya... Kalau nak tahu jom baca apa kata mereka yang dah cuba Lecithin ni...

Testimoni 1
Nani~setiap malam b4 tido, saya akan ambik 3-4 capsule of Lecithin.yang ni pun bagus gak..mmg seriously bakar lemak. setakat ni if saya makan lecithin sahaja without cinch,at least I lost 200-300gram per day..sometimes till 400gram per day,

Testimoni 2Aula~..aku memang suka sangat dengan Lecitin..(dulu dia kata dia notice rambut nampak cantik dan bila went for exam,lebih power otaknya..hihi)

Testimoni 3
Intan~ Salam Kak cery..dok mkn tablet2 shaklee ni..alhamdulillah terasa keberkesanannya. Intan minum plain water yg disarankan.Badan rasa ringan perut tak buncit sangat dah..takdelah rasa sengkak sangat...

credit

dan Testimoni saya sendiri. Al-hamdulillah saya juga ambil lecihtin ni sebab bila  rasa perut ni dah buncit. Maklumlah selera makan sekarang ni dan meningkat sikit. Jadinya nak elakkan ketidakselesaan,  saya amalkan dan al-hamdulillah rasa macam berkurangan lah masalah tu. Dan untuk suami, saya suruh gak ye makan ni sebabnya ia bergelar mahasitua (bak katanye lah... tapi awet muda lagi...) sekarang ni.... jadi dapat membantu dalam pembelajarannya dan menyelesaikan juga masalah perut buncit.

Sebotol mengandungi 180 capsules RM52. Anda berminat untuk mencubanya.....??? apa lagi SMS kepada saya segera ke no 012-7169780.

Rabu, Disember 07, 2011

Doa Pembuka 12 Pintu

Salam Ceria untuk semua. pagi tadi OTW datang opis dengar radio era Sinar kebetulan Dato' Fadzilah Kamsah tengah bagi motivasi pagi. Tertarik dengan doa yang disarankan untuk kita amalkan setiap pagi. Jadi saya google doa tu dan terjumpa di http://suarapesanan.blogspot.com/. Dato cakap dekat FB dia pun ada tapi saya tak jumpa cari. Jadi di sini saya ingin kongsikan doa Pembuka 12 Pintu ini. Semoga kita mendapat keberkatan darinya Insyallah.




Ya Allah, bukakanlah untukku (dan ahli keluarga ku) pintu-pintu kebaikan, pintu-pintu keselamatan, pintu-pintu kesihatan, pintu-pintu nikmat, pintu-pintu keberkatan, pintu-pintu kekuatan, pintu-pintu cinta sejati, pintu kasih sayang, pintu-pintu rezeki, pintu-pintu ilmu, pintu-pintu keampunan dan pintu-pintu syurga. Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Khamis, Disember 01, 2011

Yakin Pada Diri Sendiri Insyallah

Salam ceria... dah lama tak berblog memandangkan sibut memanjang sehinggakan kerja pun buat balik rumah. Sampaikan hujung minggu lepas rasa badan macam dah seram sejuk rasa macam nak demam je... Tapi Al-hamdulillah tak jadi demam. Mungkin kesan dari pengambilan vit Shaklee ni...  Al-hamdulillah.... Tapi masa badan rasa seram sejuk tu... dua hari jugak lah hasil tenusu merudum sesangat. bukan sikit tapi banyak..... sampai saya fikir adakah setaka ini saja yang mampu saya berikan pada Nurin....

Sedih sangat..... risau pun ada... apa taknya sekali perah dapat 1 oz je... kali kedua perah pun sama dapat 1 oz dan kali ketiga baru tambah sikit dapat la dalam 3 oz. nak bekalkan untuk hari ni pun tak cukup. Dah kene keluarkan stok beku yang dah tak berapa banyak tu.... risaunya....

Tapi saya tak nak patah semangat dengan mudah. Saya yakin pada diri yang susu masih banyak lagi dan cukup untuk Nurin dan Al-hamdulillah hari ni sekali perah dapat segini......



Al-hamdulillah syukur Ya Allah. Walaupun orang lain sekali perah dapat lebih banyak lagi dari saya tak kisah la... sebab susu yang dihasilkan adalah bergantung kepada keperluan baby kita. Anak saya minum 12 oz je kat taska sehari. Kekadang tu ada jugak tak habis kekadang tak cukup pun ada.... tapi biasanya sempat balik la...

Jadi yakin pada diri dan set dalam minda susu masih banyak... dan jangan lupa konsisten ambil vit untuk badan sihat Insyallah, minum banyak air masak 3L sehari (saya jarang sampai ni...), pamp kerap  2-3 jam sekali. dan berdoalah..... 


Rabu, November 02, 2011

Anda Ada Masalah Kolestrol ????



Al-hamdulillah dalam 2 tiga hari lagi dah nak sambut Raya Haji. Tentunya ramai yang tak lepas peluang untuk buat korbankan. Jadinya sudah tentulah makanan kita hari2 dalam jangka masa raya haji tu asyik daging je... kan.... lagi-lagi kalau yang pengemar daging kambing (saya lah tu...). Sudah tentunya kadar kolestrol akan meningkat kan. Tak kiralah orang tu badan kecil molek ke besar ke... kolestrol tetap ada dalam badan kita sebab iya ia penting  untuk beberapa fungsi seperti membina membran, menghasikan cecair hempedu dan hormon. Namun, kolesterol yang tinggi dan berlebihan menyebabkan pelbagai masalah kesihatan kerana kolesterol terkumpul di dalam arteri (salur darah utama). Kenaikan paras kolesterol juga menjadi punca kepada penyakit batu hempedu, mati pucuk dan darah tinggi dan paling ditakuti adalah SAKIT JANTUNG & STROK

kredit to....MamaLyna

Apakah vitamin/supplement yang sesuai untuk menurukan kadar kolesterol?




Fiber Plan Unflavoured – Nyahkan protein berlebihan di dalam darah.

Pernah tak tengok satu iklan di TV? Katanya kadar kolesterol saya turun 30%. Itu sebenarnya adalah fungsi serat. Di Shaklee kami mempunyai Fibre Plan Unflavoured, serat yang berbentuk serbuk dan rasa seperti nestum, amat sesuai untuk mereka yang menghidap kolesterol tinggi. Serat tersebut akan mengikat kolesterol berlebihan dan menyingkirkannya dari tubuh bersama-sama bahan buangan.




Omega Guard – EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL

Omega Guard adalah minyak ikan yang kaya dengan EFA (essential fatty acid), atau asid lemak perlu. Asid lemak jenis Omega-3 membantu meningkatkan kadar kolesterol HDL (kolesterol baik). Kolesterol baik ini akan mengeluarkan kolesterol dalam pembuluhd arah agar tidak terjadi pengenapan kolesterol di situ.



Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah Bawang putih telah digunakan sejak turun-temurun untuk menurunkan kadar kolesterol.






Lecithin

Lecithin meneutralisekan kolesterol dalam darah. Ia membantu mengurangkan kadar kolesterol kita. Ia adalah peng-emulsi kolsterol yang yang utama. Contoh untuk mejelaskan perkataan emulsi ialah apabila kita membasuh pinggan berminyak dengan sabun, minyak itu akan ‘luruh’ mengikut buih sabun. Begitulah kolesterol di-emulsi oleh lecithin.

Vita-E – vitamin E memperbaiki peredaran darah.

Fungsi vitamin E dalam penyingkiran kolesterol ialah, vitamin E menguatkan lagi fungsi lecithin. Vitamin E memudahkan penyerapan lecithin oleh tubuh. Vitamin E juga menjaga kesihatan pembuluh darah, menjadikannya lebih fleksible sekaligus mengelakkan pengenapan kolesterol.


Di samping itu, mereka yang mengalami kolesterol tinggi boleh mengambil vitamin asas seperti Vita Lea, B Complex dan Vitamin C sebagai memenuhi keperluan harian tubuh. Malah vitamin-vitamin asas ini juga membantu membekalkan tenaga, mencantikkan sel, menyokong sistem imuniti badan dan sebagainya, termasuk mengawal tekanan dan stress.

Minum air, rehat yang cukup, menjaga pemakanan dan bersenam adalah perkara2 keutamaan yang tidak boleh diambil mudah oleh mereka yang menghadapi masalah kolesterol tinggi. Cara hidup sihat, gaya hidup sihat, makan cara sihat, amal ibadah yang sihat, insya-Allah selamat.



Hubungi saya Zarani@uthm.edu.my atau aniraz77@gmail.com atau call 012-7169780 untuk mendapatkan produk-produk di atas, atau cadangan produk paling minimum sekiranya anda mengalami kekangan kewangan.

Jauhi lemak tepu, produk tenusu dan kafein



Selasa, Oktober 25, 2011

Shaklee : Eu-Four Pack

NEW SET LAUNCHING!!!!


SET BREASTFEEDING - Eu-Four Pack (terbukti lebih berkesan sebagai milk booster!!!). mengandungi :

Multivitamin, B kompleks, Vitamin C serta Kalsium [ Ostematrix].
... Harga untuk set ini ialah RM296* .


Untuk promo pelancaran, ada tawaran istimewa.
Trial pack RM130
Fullpack RM245.

Apa yang menarik dengan Eu-Four Pack ini?

Ia boleh dimakan oleh suami isteri malah ibu dan ayah kita juga! Selamat dan sesuai diambil oleh ibu menyusu dan ibu yang mengandung. Ia sangat baik untuk keperluan tubuh ibu dan pembesaran anak yang dikandung mahupun yang disusukan. Ia juga sesuai untuk ibu atau wanita yang mempunyai masalah tumit kaki berbisa, sejuk2 badan, mereka yang sering keletihan dan sukar bangun tidur.

Promosi sehingga 31 oktober sahaja!! DAPATKAN SEKARANG!!! dari saya....
 
 

Isnin, Oktober 24, 2011

Lecithin, Berfungsi Membakar Lemak


Cara hidup dan pemakanan hari ini banyak menyumbang kepada faktor kegemukkan dan berat badan yang tidak ideal. Ditambah apabila sibuk sehingga kita lupa pentingnya bersenam dan pengambilan makanan yang tinggi lemak menjadi pilihan pemudah cara kerana desakan cara hidup itu tadi.


Bagi mereka yang prihatin dan sentiasa memastikan membuat pemeriksaan doktor pasti akan pastikan pengambilan langkah berjaga-jaga sebelum penyakit datang mengundang. Adakala tanpa kita sedari, pemakanankita hari ini adalah penyumbang utama penyakit yang kita dapat di masa akan datang.

Sebagai contoh minuman manis, makanan yang tinggi gula , makanan bergoreng, makanan kaya lemak antara penyumbang kepada penyakit kencing manis, kolestrol, darah tinggi dan sakit jantung.

Oleh kerana faktor inilah, kami sekeluarga menyediakan bahagian duit bulanan untuk membeli supplement. Terutama untuk mengawal tekanan darah, gula dan kolestrol. Antara vitamin termurah yang saya yakin mampu dimiliki oleh ramai orang ialah Lecithin Shaklee. Jika dibandingkan dengan harga dan kuantiti yang ditawarkan, ianya sangat berbaloi dengan hasil yang diperolehi. Kini mak saya sendiri beserta beberapa orang adik beradik saya sangat menyukai Lecithin. Antara kesan yang diperolehi ialah, senang dan lawas ke tandas dan mengatasi masalah sembelit, mendapat bentuk badan yang menawan, bagi adik saya yang menyusukan anaknya mendapati dengan pengambilan Lecithin anaknya tidak mengalami masalah sembelit lagi. Alhamdulillah.


Bagi ibu-ibu yang menyusu, Lecithin lebih selamat diamalkan kerana fungsi Lecithin itu sendiri selain dari bakar lemak, ia bagus untuk elakkan masalah bengkak susu serta ia bagus untuk perkembangan otak anak selain saranan pengambilan omega yang sedikit mahal harganya berbanding Lecithin.

Sekiranya anda mempunyai masalah berat badan yang berlebihan, saranan saya cuba amalkan pengambilan Alfalfa dan Lecithin kerana dua ini sangat membantu dalam proses untuk dapatkan bentuk badan yang asal.

Sekiranya tidak mampu untuk bersenam setiap hari memadai memastikan kita dapat melakukan aktiviti beriadah ini dua kali seminggu memastikan jantung kita dapat berfungsi dengan baik selain ianya membantu membakar lemak yang baru berkumpul dalam badan kita.

Walau bagaimanapun pengambilan yang salah cara terutama dengan pengambilan Lecithin tidak akan menampakkan apa2 hasil maka, dapatkan konsultasi dari pengedar anda selepas membeli vitamin ini.

Sila email kepada zarani@uthm.edu.my atau aniraz77@gmail.com atau boleh SMS ke 012-7169780 untuk mendapatkan harga ekslusif dari saya.



Jumaat, Oktober 21, 2011

Kehebatan Seorang Ibu

  •  Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
  • Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat di malam hari.
  • Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.
  • Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. 
  • Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.
  • Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa. 
  • Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. 
  • Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. 
  • Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat
 Subhanallah... mulianya seorang wanita yang bergelar/akan bergelar seorang ibu. Jadi apa tunggu lagi ambillah peluang ini untuk menjadi seorang ibu yang akan dikurniakan oleh Allah dengan seribu kebaikan dan Rahmat dariNya dengan memberikan susu ibu kepada anak kita dari lahir sehinggalah umur 2 tahun. Semoga saya dan anda semua tidak mudah berputus asa dalam berjuang untuk memberikan yang terbaik untuk anak2 kita.

"Ya Allah permudahkanlah segala urusanku, perbanyakkan susuku untuk bayiku dan permudahkanlah perjalanku untuk memberikan susu ibu sepenuhnya kepada anakku agar menuruti apa yang telah Engkau syariatkan. Amin..."


Jadi kita sebagai ibu, haruslah berusaha untuk menjaga kesihatan dengan baik bagi memastikan penyusuan susu ibu sepenuhnya selama 2 tahun dapat dijayakan. Untuk memastikan badan kita sentiasa sihat kita haruslah mengambil makanan yang seimbang. Tapi sekitranya kita tidak mampu untuk mengambil makanan yang seimbang setiap hari apa kata kita mengamalkan pemakanan vitamin Shaklee. Set yang boleh anda ambil adalah


Euphoria SET B (Breastfeeding) - untuk ibu2 menyusu
30 biji Vitalea/ Multivitamins
30 biji B Complex
30 biji Vitamin C
60 biji Alfalfa

 
  •  AMAT2 sesuai sekali untuk ibu2 menyusu kerana dalam set ini terdapat alfalfa yang bertindak sebagai penggalak susu
  • Alfalfa tidak sesuai bagi mereka yang menghidap SLE dan tidak digalakkan untuk mereka yang mengandung
  • Sangat tepat bagi mereka yang sibuk dan gaya pemakanan seharian yang tidak sihat dan tidak seimbang
  • Mereka yang selalu stress, keletihan, mudah mengantuk
 Macam mana, Anda berminat nak mencuba???. Apa tunggu lagi....


Sila email kepada zarani@uthm.edu.my atau aniraz77@gmail.com atau boleh SMS ke 012-7169780 untuk mendapatkan harga ekslusif dari saya. Tak mahal murah saja dan mampu untuk dibeli oleh semua orang.


[DISCLAIMER: SET INI HANYA BOLEH DIDAPATI DARIPADA SAYA DAN JARINGAN EUPHORIA SAHAJA..TAWARAN INI TIADA KAITAN DENGAN SYARIKAT DAN SHAKLEE TIDAK MENAWARKAN SEBARANG PROMOSI TRIAL PACK ..HARAP MAKLUM!!]


Rabu, Oktober 19, 2011

Euphoria Trial Pack Shaklee

1. Euphoria SET A (Optimum Health)
30 biji Vitalea/ Multivitamins
30 biji Complex
45 biji Vitamin C
  • Untuk mereka yang mementingkan kesihatan - lelaki, wanita, pelajar, wanita mengandung, menyusukan anak dan warga emas.
  • Mereka yang sentiasa sibuk dan mempunyai gaya pemakanan seharian yang tidak sihat dan tak seimbang.
  • Mereka yang selalu stress, keletihan,  dan mudah mengantuk.
  
2. Euphoria SET B (Breastfeeding) - untuk ibu2 menyusu

30 biji Vitalea/ Multivitamins
30 biji B Complex
30 biji Vitamin C
60 biji Alfalfa
*digalakkan add on 1 canister ESP

  • AMAT2 sesuai sekali untuk ibu2 menyusu kerana dalam set ini terdapat alfalfa yang bertindak sebagai penggalak susu
  • Alfalfa tidak sesuai bagi mereka yang menghidap SLE dan tidak digalakkan untuk mereka yang mengandung
  • Sangat tepat bagi mereka yang sibuk dan gaya pemakanan seharian yang tidak sihat dan tidak seimbang
  • Mereka yang selalu stress, keletihan, mudah mengantuk

 3. Euphoria SET C (Confinement/Berpantang) untuk ibu2 yang  berpantang atau mereka yang menjalani pembedahan

40 biji Vitalea/ Multivitamin
40 biji B Complex
40 biji Vitamin C
40 biji Zinc
  • Sesuai untuk mereka yang baru melahirkan, baik secara normal atau ceasarean.
  • Sesuai juga untuk mereka yang mempunyai masalah rambut gugur
  • zinc bertindak membaiki luka dalaman, kuatkan rambut dan juga kuku.

4. Euphoria SET D (Skin Care) 
30 biji B Complex

30 biji Vitamin C
30 biji Vitamin E
  • sesuai untuk mereka yang sangat mementingkan penjagaan kulit dan inginkan kulit yang cantik berseri
  • sesuai juga untuk mereka yang mengalami masalah kolestrol tinggi atau sakit jantung
  • sesuai juga untuk ibu2 yang mengalami masalah nipple melecet

5. Euphoria SET E (Set B + Ostematrix)
30 tabs of Vitalea/ Multivitamin
30 tabs of B Complex
30 tabs of Vitamin C
60 tabs of Alfalfa
120 tabs of Ostematrix @ Calcium

Set ini sama seperti Set B cuma ditambah dengan sebotol ostematrix (Cal/Mag). Siapa yang perlukan ostematrix ini...? 
  • Ibu yang sedang mengandung, ibu menyusu, dan mereka yang ada masalah nak minum susu
  • Mereka yang selalu mengalami sakit2 kaki, sakit2 sendi, sakit di bahagian tulang belakang, sejuk2 badan, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk2 dengan jarum.
  • Mereka yang mudah keletihan dan tidur yang kurang membuatkan golongan ini mudah letih dan sukar untuk bangun tidur atau dengan kata lain liat nak bangun...
  • Mereka yang mengalami sakit kepala yang teruk dan berhari-hari.
  • Mereka yang sedang menjalani fisioterapi.
  • Mereka yang mempunyai masalah pecah2 di telapak kaki dan rekahan di tumit kaki
  • Mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan darah.

6. Euphoria Set F (FEMININE) - untuk kesihatan dalaman wanita
30 tabs of Vitamin E
90 tabs of Alfalfa

  • Sesuai sekali untuk wanita yang mementingkan kesihatan luar dan dalam. Jangan nak cantik diluar je dalam jugak penting. Bila kedua2nya cantik barulah kita akan kelihatan anggun.
  • Vitamin E bertindak sebagai anti oksida, anti penuaan, menyokong dan mempercepat baik pulih otot ; baik untuk jantung, dan ada yang menggelarkannya sebagai sex vitamin.
  • Alfalfa pula baik baik untuk kesihatan dalaman wanita, berfungsi seperti Kacip Fatimah (perapat), membantu melancarkan kitaran haid, dan banyak lagi kebaikan Alfalfa yang tidak saya nyatakan di sini..

7. Euphoria SET G (alergi..resdung..keputihan..eczema)

60 biji Vitamin C
30 biji B Complex
120 biji Alfalfa


8. Energizing Soy Protein

  •  Energizing Soy Protein adalah protein soya asli yang sangat berkualiti dan membekalkan sumber protein yang tinggi dan mudah diproses oleh badan. ESP tiada dalam bentuk trial pek, namun sangat berbaloi untuk dicuba dan amat disyorkan.
  • Cara Bancuh ESP : satu sudu besar ESP dibancuh bersama satu mug air suam. air suam ni samada air suam kosong (plain water); ataupun air milo yang suam ; ataupun air ribena ; ataupun dengan jus oren (jus lain tak sure sedap ke tak? tak pernah try)... jgn bancuh dgn air panas yer!! (Saya sendiri lebih suka campur dalam air milo suam atau dalam air holiks je...)
  • 1 hari tak boleh lebih dari 3 sudu besar.
  • Siapa yang tidak boleh amik ESP? Individu yang mempunyai masalah diabetes tidak digalakkan mengambil ESP ini sebaliknya digalakkan mengambil Fiber Plan Unflavour

9. Ibu hamil 1st trimester
30 biji vitalea
30 biji B comp
30 biji vitaC
120 biji ostematrix

Ibu hamil 2nd & 3rd trimester
30 biji vitalea
30 biji B comp
30 biji vitaC
30 biji Omega guard
120 biji ostematrix

10. Smart brain for student
Lecitin, B-Complex, Omega

11. Vitamin untuk kanak2
MealShake..Vitalea Chewable,Vita C Chewable...Omega

Macam mana,  Anda berminat ???. Jika ya....


Sila email kepada zarani@uthm.edu.my atau aniraz77@gmail.com atau boleh SMS ke 012-7169780 untuk mendapatkan harga ekslusif dari saya.


[DISCLAIMER: SET INI HANYA BOLEH DIDAPATI DARIPADA SAYA DAN JARINGAN EUPHORIA SAHAJA..TAWARAN INI TIADA KAITAN DENGAN SYARIKAT DAN SHAKLEE TIDAK MENAWARKAN SEBARANG PROMOSI TRIAL PACK ..HARAP MAKLUM!!]


 

Isnin, Oktober 17, 2011

Saya Pengedar Shaklee

Alhamdulillah, akhirnya tercapai jugak niat saya untuk mendaftar sebagai salah seorang pengedar SHAKLEE ni... Niatnya dah lama cuma baru aje dapat dilaksanakan tu pun dengan pertolongan dari Alin pemilik blog http://alinalan.blogspot.com/. Mudah2an segala niat dan cita-cita saya ini dipermudahkan dan semestinya bimbingan dari Alin amat saya perlukan.

Saya mula menggunakan porduk ini selepas dua bulan melahirkan anak ke-4 kami Nik Nurin Iffah dan Al-hamdulillah saya terus jatuh cinta dengannya. Dan sekarang ni en abang saya jugak telah menggunakannya. Al-maklumlah tugasnya sebagai seorang pekerja kepada UTHM, bapa kepada kepada 4 orang cahaya mata yang banyak karenahnya dan dengan tambahan tanggungjawab baru sekarang ni bergelar seorang student master di Universiti sendiri dimana tiada istilah cuti hujung minggu untukknya, jadi adalah perlu untuk saya galakkannya untuk mengambil produk ini. Dan al-hamdulillah bila tengok stok untuknya dah tinggal sikit siap tanya saya tak beli ke...?? jadi maknanya dia suka lah tu.... Anak-anak juga saya bekalkan dengan Vita C dan multivitamin yang sedap serta omega 3 untuk si Kakak Nadhirah.

Ini untuk anak-anak

Ini untuk saya dan en abang ( B Comp je ye tak ambil)

Jadi kawan-kawan bagaimana??. Jika  berminat untuk mencuba dengan shaklee ni jangan segan-segan hubungi saya  ye.. zaranai@uthm.edu.my atau aniraz77@gmail.com atau boleh sms atau telefon ke no hp saya 012-7169780.

Salam kasih,

Jumaat, Oktober 07, 2011

Nik NuRin Iff@H

Dah lama tidak bercerita mengenai anak2 terutamanya perkembangan Nurin. Al-maklumlah ibu sekarang ni agak sibuk dan bila ada kelapangan sikit terlupa lak apa yang nak diupdate.

Sekejap je dah nak masuk 8 bulan Nurin. Al-hamdulillah Nurin dah nak merangkak dan dah boleh bangun berdiri dengan memapah pada benda. tapi terliuk-liuk la... takut tengok. Dan masih lagi dapat merasa susu ibu sepenuhnya tanpa campuran. Alhamdulillah. Masih ada rezeki untukmu anakku. Semoga Allah murahkan rezeki Nurin untuk menyusu sepenuhnya dengan susu ibu sehingga 2 tahun. Amin...Insyallah semoga dipermudahkan olehNya segala urusan ibu. 

Tapi aku rasa agak risau jugak lah sekarang. Apa taknya semenjak dua menjak ni susu aku agak merudung sehingga tak sempat nak buat stok. Stok yanga da pun terpaksa digunakan sampai dah tinggal sikit je. Ya Allah bariilah aku semangat dan kekuatan untuk meningkatkan semula penghasilan susu untuk Nurin. Salah satu usaha untuk aku membantu diri ku membuat stok adalah benda alah ni disamping akan berusaha untuk membuat double pumping bagi memberi signal kepada otak mau susu lagi dan lagi..... Insyallah mudah2an berjaya... demi Nurin.....


TQ abang kerana belikan benda ni.... yang lama tu manual je tapi masih elok. Untuk buat double pumping agak lenguh jugak la tangan ni.... Pertama kali guna tadi macam susah je... maklumlah tak biasa kali kedua ok sikit dan hasilnya akat tepi tu.... Alhamdulillah. Biasalah baru-baru nak kenal tak kan boleh mesrta teruskan....???

Ok lah jom layan gambar Nurin bersama ibu je.....


Suka tengok gamabr ni... toncang 2, budak suka nangis... bak kata ayah radio buruk.... tak leh lepa nampak ibu, duk main elok2 boleh nagis nak suruh dokong...










Rabu, Oktober 05, 2011

Biar Gambar Yang Bercerita


Tak pernah rasa macam ni sekali. Terasa mengigil-gigil menahan sabar sampai terasa darah cepat je naik ke kepala dan sehingga kesaat ini kepada aku masih lagi nyut-nyut sakit. Kalau ikutkan hati aku nak je aku hempap telefon tu biar padang muka dia tapi aku rasa nak jaga hati orang sebelah sana tapi aku je yang nak jaga dia langsung takde hati peruk. Marah2 macam aku ni seorang pesalah yang hendak direjam dengan batu ... direjam dengan kata2 lagi berbisa..... Dia ingat dia seorag pensyarah aku kuli batak ye boleh tuding jari macam tu je...


Inilah kelemahan aku..... nak buat macam mana dah hilang sabar aku akhirnya ....



Terima kasih Kak Min.... mendengar luahan, rasa lege sikit dapat luahkan kepada orang lain.......

Aku rasakan kalau ada bayaran rasanya ramai yang berebut2 nak jaga. Tapi satulah kan janganlah kita asyik nak salahkan orang lain tanpa melihat diri sendiri. Lega rasanya dapat menulis..... so now  I HaPPy......





Jumaat, September 30, 2011

Rasa Sayangnya Nak Bagi...

Tiap-tiap bulan bila masuk je gaji mesti kita semua terus ambil duit kan...?? maklumlah kerje gomen ni biasa-biasa je kan.... ke ada yang boleh hidup bermewah-mewahan macam orang bisnez jutaan gitu.... ??? kalau ada rezeki dia lah tu....(bersangka baik...).

Pernah tak korang buat lajer untuk kelur masuk perbelanjaan harian koranng?? kami dulu pernah jugak masa tu berkobar2 buat tapi bila dah lelama sebab tak ada yang berubah pun kami pun stop. Tapi tahulah kemana duit2 itu dialirkan terutama untuk bayaran kereta, bil2 keperluan anak seperti susu kakak2 n abang Nurin (Sebab Nurin still minum susu ibu, Al-hamdulillah syukur Ya Allah) pampers dan kos jagaan anak. Kalau nak senarai kat sini banyak lagi tapi biarlah rahsia.....

 Semalam duk agih2kan duit untuk bayaran taska dan tadika anak2 tetiba je bila aku pegang semua macam sayangnya nak bagi orang.... kerja penat..penat...perah otak tetiba je dapat duit senang je bagi orang kan. tapi nak buat macam mana itu lah lumrah kehidupan bagi kita seorang isteri dan ibu yang bekerja ni. Tapi kalau duit tu digunakan untuk bayar gaji orang gaji kat rumah kan bagus...??? balik rumah rasa senag hati tengok rumah  bersih dan tersusun  sebab dah ada yang tolong kemas. Kalau nak mengharapkan diri sendiri tengah malam kalau sempat dan hujung minggu kalau berkesempatan. Tu kekadang buat kerja dengan anak atas dokong sekali....


Inilah jumlah yang kami bayar setiap bulan untuk kos taska dan tadika sahaja.... sayang tak?? meh sape nak kerja jaga anak saya.. jawatan kosong dibuka sekarang

Mudah2an ada sorang hamba Allah yang mak cik tu nak kasi kerja balik hari tu cepat lah datang.... Katanya memang nak tapi semalam call ye balik sana plak sebab ada hal. Kalau tak start bulan depan (macam lama je lagi ...padahal esok je...) dah leh guna.

Minggu depan exam pelajar dah start, cadangannya nak kuar rumah kul 7 pg ni... harap2 boleh lah. Pagi tadi bangun kul 4 pg pun still kuar rumah dalam lingkungan kul 7.30 - 7.40 pg.... macam mana tu....??


Lamanya Menyepi....

Bukan sesapa pun saya sendiri yang dah lama menyepi dari berceloteh diblog sendiri. Maklumlah waktu itu amat mencemburui diri ini. Dari raya nak cerita pasal rasa pun dah tak ingat dah apa nak diceritakan. Sebab dah lama sangat. Hari ni pun sebab boleh membuat sedikit coretan kta sini sebab rehat panjang dan tak balik rumah kali ni. kalau minggu lepas balik rumah tapi kali ni macam malas pulak. Mudah2an blog ku ini kembali ada coretan yang hendak dicoretkan untuk kenangan diri snediri je....

Oh ye... akua da projek yang nak dibuat dengan mommamia tapi tu lah masih lom berkesempatan untuk memilih mana yang nak ambil. Hari2 bawak balik rumah dan bawak datang kerja balik dengan harapan ada kelapangan untuk memilih tapi adus... non adak gitu.... nanti lah kejap lagi ingatnya nak memilih. Rasa malas nak tangguh2 lagi projek tu... semangat berkobar2 ni..... tapi ni nak membebel skit kat blog ni dah lama sangat menyepinya....


Khamis, Ogos 18, 2011

Doa Perbanyakkan Susu

1.  " Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, Jika masih jauh dekatkanlah. limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh"


2. Doa untuk menambahkan susu:

Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan..


3. Ya Allah seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini , penuhilah dengan rahmatMu dan keberkatan di sisiMu. Semoga dengan keberkatanMu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anakku


4. Maksud ayat : Surah A-Baqarah Ayat 60

Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: “Pukullah batu itu dengan tongkatmu”, (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): “Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi”.


Sambil baca ayat Al Baqarah; 60 tuh sambil letakkan tangan pada b dan doa semoga Allah murahkan rezeki untuk menyempurnakan penyusuan hingga 2thn.


5. Selain itu ibu-ibu boleh juga mengamalkan....

Surah al-Hujurat,  
Surah Yasin ayat 72-73
& al-Kauthar


6. Zikir Ya Matin (70x) setiap mlm & subuh @ hembuskan pada air & minum


7. Baca Selawat dan Bismillah sebelum menyusu dan mengepam


Sumber : Dah lupa ambil kat blog sape sebab dah lama ambil tapi buat draf je..

 

Terasa Insaf....

Sekejap je masa berlalu kan dah lebih dari separuh kita berpuasa. Cuba kita kita lihat kebelakang... macam mana kita... huh... sedihnya rasa mengenangkan diri ini masih lagi alpa dan melepaskan peluang yang ada dengan begitu saja... Ya Allah bantuilah hambaMu ini....

Hujung minggu hari tu ada satu kes yang membuatkan aku rasa tersentuh sangat dilubuk hati ini. Kisah seorang hamba Allah yang terputus bekalan duit semata-mata datang ke sini dari Mersing untuk mencari kerja. Kesian kan??? bagaimana jika situasi tu juga berlaku kepada kita. Atau mungkin kita tak terfikirpun situasi ini akan berlaku kepada diri kita??

Tapi aku kagum jugak lah pada hamba Allah ni sebab mengikut kata abang ye datang bukan dengan cara untuk meletakkan dirinya sebagai peminta sedekah tapi dia datang dengan niat bertanyakan kerja untuk mengambil upah bagi membolehkan dia balik semula ke tempatnya. Al-hamdulillah Allah kirimkan dia untuk kami bagi membuatkan kami berfikir dan mensyukuri setiap nikmat dan rezeki yang diberikan olehNya.  

Macam Ne Nak Set Minda Tak Stress Sedangkan Ye...??



Belum pun selesai sepenuhnya gitu-gini berkaitan dengan result exam degree yang last meeting 03 Ogos lalu ni aku dah start lak nak sediakan draf jadual exam untuk pelajar diploma lak.... huhuhu sempuk rasanya... tulah stress tu tak dapat nak control. Minit mesyuarat hari tu pun ada sikit lagi lom siap... bukan tak wat langsung lagi ye en aren@wafiy... hehehe....

Aku sebenarnya boleh jugak lah cuba wat kerja dalam keadaan stress tu cuma apa yang aku ralat sangat bila produksi susu untuk Nurin amatlah sedih.. tapi perlu bersyukur jugak sebab rezeki dariNyakan.... Al-hamdulillah. Walaupun dah cuba tingkatkan sesi mengepam tapi hasilnya still sama. Stok EBM dalam icebox pun dah makin kurang di bahagian beku. Lagipun aku pulung kasi Stok EBM tu sebab dah nak capai 3 bulan.

Sepatutnya draf 1 jadual exam ni kuar 29 Ogos ni tapi sebab tu kan dah nak raya dan dah tentu pelajar 2 dah tak ingat nak semak di SMAP Online... jadinya target aku nak keluarkan dalam minggu depan. jadinya sekarang ni kene pulung wat lah. Aku main sesuka dan sesedap hati aku je letak kat mana-mana hari sebab tak de sistem atau pengukur yang memboleh aku semak ye boleh letak atau tidak. Hentam jelah labu.... nak wat macam mana .....

Malam tadik ingat nak jadi burung hantu lagi tapi badan dah rasa penat sangat sebab dah 2 malam jadi burung hantu bangun kul 1 pagi sampailah ke paginya tak tidur. Tapi Al-hamdulillah tak mengantuk dan letih pun siangnya. Mungkin kesan dari pengambilan vitamin Shaklee tu... Al-hamdulillah.... echehcece... tolong promot lak tapi tak dapat pepepun...hehehe... 

 Borang cuti raya pun tak isi lagi sebab draf ni lom siap lagi... tak berani nak bagi borang cuti pada bos.... kut kene ceramah... Apa-apa pun semoga semuanya berjalan dengan lancar mengikut perancangan. Dan semoga Allah menjadikan aku seorang yang KUAT Insyallah...

"Ya Allah Aku berlindung denganMu dari perasaan keluh kesah dan dukacita, dan aku berlindung denganMu dari sikap kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu dari sifat ketakutan dan kebakhilan dan aku berlindung denganMu dari tekanan hutang dan kekerasan lelaki". Amin....


Khamis, Ogos 04, 2011

Doa Sepanjang Bulan Puasa

Diambil dari kawan2 yang foward kan email. Terima kasih kerana berkongsi maklumat dan aku pun nak kongsi kat sini. Semoga menjadi amalan untuk kita semua. Insyallah

Doa Hari Pertama

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِيْ فِيْهِ صِيَامَ الصَّائِمِيْنَ وَ قِيَامِيْ فِيْهِ قِيَامَ الْقَائِمِيْنَ وَ نَبِّهْنِيْ فِيْهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِيْنَ وَ هَبْ لِيْ جُرْمِيْ فِيْهِ يَا إِلَهَ الْعَالَمِيْنَ وَ اعْفُ عَنِّيْ يَا عَافِيًا عَنِ الْمُجْرِمِيْنَ

Ya Allah.. Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dari tidurnya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku… Wahai Tuhan sekalian alam. Dan ampunilah aku, wahai pengampun para pembuat dosa.


Doa Hari KeDua

اَللَّهُمَّ قَرِّبْنِيْ فِيْهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ جَنِّبْنِيْ فِيْهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ وَ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِقِرَاءَةِ آيَاتِكَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

Ya Allah.. Dekatkanlah aku kepada Keredhaan-Mu dan jauhkanlah aku dari kemurkaan serta balasan-Mu. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-Mu dengan rahmat-Mu, wahai Maha Pengasih kepada semua pengasih.


Doa Hari KeTiga

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيْهَ وَ بَاعِدْنِيْ فِيْهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيْهِ وَ اجْعَلْ لِيْ نَصِيْبًا مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيْهِ، بِجُوْدِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِيْنَ

Ya Allah.. Berikanlah aku rezeki akal dan kewaspadaan dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bahagian untukku dari segala kebaikan yang Kau turunkan, demi kemurahan-Mu, wahai Dzat Yang Maha Dermawan dari semua dermawan!


Doa Hari KeEmpat

اَللَّهُمَّ قَوِّنِيْ فِيْهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِيْ فِيْهِ حَلاَوَةَ ذِكْرِكَ وَ أَوْزِعْنِيْ فِيْهِ لأدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِيْ فِيْهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِيْنَ

Ya Allah.. Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintah-Mu, Dan berilah aku manisnya berzikir mengingat-Mu. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-Mu, dengan kemuliaan-Mu. Dan jagalah aku dengan penjagaan-Mu dan perlindungan-Mu, wahai Dzat Yang Maha Melihat.


Doa Hari KeLima

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ الْقَانِتِيْنَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِيْنَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

Ya Allah.. Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon keampunan, Dan jadikanlah aku sebagai hamba-Mu yang Soleh dan setia serta jadikanlah aku diantara Auliya’-Mu yang dekat disisi-Mu, dengan kelembutan-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.


Doa Hari KeEnam

اَللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِيْ فِيْهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَ تَضْرِبْنِيْ بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِيْ فِيْهِ مِنْ مُوْجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيْكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِيْنَ

Ya Allah.. Janganlah Engkau hinakan aku kerana perbuatan maksiat terhadap-Mu, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-Mu. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-Mu, dengan anugerah dan bantuan-Mu, wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan.


Doa Hari KeTujuh

اَللَّهُمَّ أَعِنِّيْ فِيْهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِيْ فِيْهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِيْقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّيْنَ

Ya Allah.. Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosa-Nya. Dan berikanlah aku zikir berupa zikir mengingat-Mu secara berkesinambungan, Dengan Taufiq-Mu, wahai Pemberi Petunjuk Orang-Orang Yang Sesat.


Doa Hari KeLapan

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ رَحْمَةَ الأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلاَمِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الآمِلِيْنَ

Ya Allah.. Berilah aku rezki berupa kasih sayang terhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-orang mulia, dengan kemuliaan-Mu, wahai Tempat Berlindung Bagi Orang-Orang Yang Berharap.


Doa Hari KeSembilan

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِيْ فِيْهِ نَصِيْبًا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِيْ فِيْهِ لِبَرَاهِيْنِكَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِيَتِيْ إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِيْنَ

Ya Allah.. Sediakanlah untukku sebagian dari Rahmat-Mu yang luas, Dan berikanlah aku petunjuk kepada ajaran-ajaran-Mu yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-Mu yang penuh dengan kecintaan-Mu, Wahai Harapan Orang-Orang Yang Rindu.


Doa Hari KeSepuluh

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِيْنَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْفَائِزِيْنَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْمُقَرَّبِيْنَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِيْنَ

Ya Allah.. Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, Dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang menang disisi-Mu, Dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-Mu dengan Ihsan-Mu, Wahai Tujuan Orang-Orang Yang Memohon.


Doa Hari KeSebelas

اَللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيْهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيْهِ الْفُسُوْقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيْهِ السَّخَطَ وَ النِّيْرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيْثِيْنَ

Ya Allah.. Tanamkanlah dalam diriku kecintaan kepada perbuatan baik, Dan tanamkanlah dalam diriku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-Mu dan api neraka dengan pertolongan-Mu, Wahai Penolong Orang-Orang Yang Meminta Pertolongan.


Doa Hari KeDua Belas

اَللَّهُمَّ زَيِّنِّيْ فِيْهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِيْ فِيْهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوْعِ وَ الْكَفَافِ وَ احْمِلْنِيْ فِيْهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالإِنْصَافِ وَ آمِنِّيْ فِيْهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِيْنَ



Ya Allah.. Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian Qana’ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diriku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-Mu, Wahai Penjaga Orang-Orang Yang Takut.


Doa Hari KeTiga Belas

اَللَّهُمَّ طَهِّرْنِيْ فِيْهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِيْ فِيْهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الأَبْرَارِ بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِيْنِ

Ya Allah.. Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menerima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, Dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-Mu, Wahai Dambaan Orang-Orang Miskin.


Doa Hari KeEmpat Belas

اَللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِيْ فِيْهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاَ تَجْعَلْنِيْ فِيْهِ غَرَضًا لِلْبَلايَا وَ الآفَاتِ بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِيْنَ

Ya Allah.. Janganlah Engkau hukum aku, kerana kekeliruan yang ku lakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala dan malapetaka dengan kemuliaan-Mu, Wahai Kemuliaan Kaum Muslimin.


Doa Hari KeLima Belas

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِيْنَ وَ اشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِيْ بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِيْنَ بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِيْنَ

Ya Allah.. Berilah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu’. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-Mu, Wahai Keamanan Untuk Orang-Orang Yang Takut.


Doa Hari KeEnam Belas

َللَّهُمَّ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِيْ فِيْهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِيْ فِيْهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى (فِيْ ) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِيْنَ

Ya Allah.. Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan Rahmat-Mu hingga sampai kepada alam akhirat. Demi Ketuhanan-Mu Wahai Tuhan Seru Sekalian Alam.


Doa Hari KeTujuh Belas

اَللَّهُمَّ اهْدِنِيْ فِيْهِ لِصَالِحِ الأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِيْ فِيْهِ الْحَوَائِجَ وَ الآمَالَ يَا مَنْ لاَ يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيْرِ وَ السُّؤَالِ يَا عَالِمًا بِمَا فِيْ صُدُوْرِ الْعَالَمِيْنَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِيْنَ

Ya Allah.. Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-citaku. Wahai Yang Maha Mengetahui Keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada di dalam hati seluruh isi alam. Selawat ke atas Muhammad dan Keluarganya Yang Suci.


Doa Hari KeLapan Belas

اَللَّهُمَّ نَبِّهْنِيْ فِيْهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيْهِ قَلْبِيْ بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِيْ إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُوْرِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوْبِ الْعَارِفِيْنَ

Ya Allah.. Sedarkanlah aku akan keberkatan yang terdapat di saat Saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikuti ajaran-ajarannya, Demi Cahaya-Mu Wahai Penerang Hati Para Arifin.


Doa Hari KeSembilan Belas

اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيْهِ حَظِّيْ مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيْلِيْ إِلَى خَيْرَاتِهِ وَ لاَ تَحْرِمْنِيْ قَبُوْلَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِيًا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِيْنِ

Ya Allah.. Penuhilah bahagianku dengan keberkatannya, Dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari penerimaan kebaikan-kebaikannya, Wahai Pemberi Petunjuk Kepada Kebenaran Yang Terang.


Doa Hari KeDua Puluh

اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِيْ فِيْهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّيْ فِيْهِ أَبْوَابَ النِّيْرَانِ وَ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِيْنَةِ فِيْ قُلُوْبِ الْمُؤْمِنِيْنَ

Ya Allah.. Bukakanlah bagiku pintu-pintu Syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu Neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca Al-Quran Wahai Penurun Ketenangan di dalam hati orang-orang Mukmin.


Doa Hari KeDua Puluh Satu

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِيْ فِيْهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيْلاً وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيْهِ عَلَيَّ سَبِيْلاً وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِيْ مَنْزِلاً وَ مَقِيْلاً يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِيْنَ

Ya Allah.. Berilah aku petunjuk menuju kepada keredhaan- Mu. Dan janganlah Engkau beri jalan kepada syaitan untuk menguasaiku. Jadikanlah Syurga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh Keperluan Orang-Orang Yang Meminta.


Doa Hari KeDua Puluh Dua

اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِيْ فِيْهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيْهِ بَرَكَاتِكَ وَ وَفِّقْنِيْ فِيْهِ لِمُوْجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ وَ أَسْكِنِّيْ فِيْهِ بُحْبُوْحَاتِ جَنَّاتِكَ يَا مُجِيْبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّيْنَ

Ya Allah.. Bukakanlah bagiku pintu-pintu Kurnia-Mu, turunkan untukku keberkatan-Mu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keredhaan-Mu, Dan tempatkanlah aku di dalam Syurrga-Mu yang luas, Wahai Penjawab Doa Orang-Orang Yang Dalam Kesempitan.


Doa Hari KeDua Puluh Tiga

اَللَّهُمَّ اغْسِلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الذُّنُوْبِ وَ طَهِّرْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْعُيُوْبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِيْ فِيْهِ بِتَقْوَى الْقُلُوْبِ يَا مُقِيْلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِيْنَ

Ya Allah.. Sucikanlah aku dari dosa-dosa, Dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus Kesalahan Orang-Orang Yang Berdosa.


Doa Hari KeDua Puluh Empat

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فِيْهِ مَا يُرْضِيْكَ وَ أَعُوْذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيْكَ وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيْقَ فِيْهِ لأَنْ أُطِيْعَكَ وَ لاَ أَعْصِيَكَ يَا جَوَّادَ السَّائِلِيْنَ

Ya Allah.. Aku memohon kepada-Mu hal-hal yang mendatangkan Keredhaan-Mu, Dan aku berlindung dengan-Mu Dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-Mu, dan aku memohonkepada-Mu kemampuan untuk mentaati-Mu serta menghindari kemaksiatan terhadap-Mu, Wahai Pemberi Para Peminta.


Doa Hari KeDua Puluh Lima

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مُحِبًّا لِأَوْلِيَائِكَ وَ مُعَادِيًا لأَعْدَائِكَ مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ يَا عَاصِمَ قُلُوْبِ النَّبِيِّيْنَ

Ya Allah.. Jadikanlah aku orang-.orang yang menyintai Auliya-Mu dan memusuhi musuh-musuh-Mu. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-Mu, Wahai Penjaga Hati Para Nabi.


Doa Hari KeDua Puluh Enam

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِيْ فِيْهِ مَشْكُوْرًا وَ ذَنْبِيْ فِيْهِ مَغْفُوْرًا وَ عَمَلِيْ فِيْهِ مَقْبُوْلاً وَ عَيْبِيْ فِيْهِ مَسْتُوْرًا يَا أَسْمَعَ السَّامِعِيْنَ

Ya Allah.. Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, Dan dosa-dosa ku di ampuni, amal perbuatanku diterima, Dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar Dan Semua Yang Mendengar.


Doa Hari KeDua Puluh Tujuh

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ أُمُوْرِيْ فِيْهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِيْرِيْ وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَؤُوْفًا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِيْنَ

Ya Allah.. Rezekikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, Dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan kesalahanku, Wahai Yang Maha Penyayang Terhadap Hamba-Hamba-Nya Yang Soleh.


Doa Hari KeDua Puluh lapan

اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّيْ فِيْهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِيْ فِيْهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِيْهِ وَسِيْلَتِيْ إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لاَ يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّيْنَ

Ya Allah.. Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, Dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semuap permintaan. Dekatkanlah perantaraanku kepada-Mu diantara semua perantara, Wahai Yang Tidak Tersibukkan Oleh Permintaan Orang-Orang Yang Meminta.


Doa Hari KeDua Puluh Sembilan

اَللَّهُمَّ غَشِّنِيْ فِيْهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ التَّوْفِيْقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِيْ مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيْمًا بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِيْنَ

Ya Allah.. Liputilah aku dengan Rahmat dan berikanlah kepadaku Taufiq dan Penjagaan. Sucikanlah hatiku dan dosa-dosa fitnah Wahai Pengasih Terhadap Hamba- HambaNya Yang Mukmin.


Doa Hari KeTiga Puluh

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِيْ فِيْهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُوْلِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُوْلُ مُحْكَمَةً فُرُوْعُهُ بِالأُصُوْلِ بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِيْنَ وَ الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ‏

Ya Allah.. Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas jalan keredhaan-Mu dan Keredhaan Rasul. Cabang-cabangnya kukuh dan kuat berkat pokok-pokoknya,demi Kenabian Muhammad dan keluarganya yang suci, Dan Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam.


Cakna Zakat

Sudah menjadi satu kewajipan kita untuk membayar zakat fitrah setiap tahun pada bulan puasa. Jadi aku dah google kadar zakat fitrah mengikut negeri untuk panduan. Masa anak dara lu bayar sendiri tapi sekarang ni dah menjadi tanggungjawab si suamilah pulak. Terengganu masih ada 3 kadar tapi bayar ikut nilai beras yang kita makan.
Kadar Zakat Fitrah 2011 Mengikut Negeri
  1. Johor RM 7.50/RM5.00 mengikut kadar yang dimaklumkan oleh Pusat Islam UTHM)
  2. Kedah RM 7.00 
  3. Kelantan RM 7.60
  4. Melaka RM 6.30
  5. Negeri Sembilan RM 6.50
  6. Pahang RM 7.30 
  7. Pulau Pinang RM 7.30 
  8. Perak RM 7.00
  9. Perlis RM 6.00 
  10. Selangor RM 7.00
  11. Terengganu RM6.00 / RM7.00 / RM8.00
  12. Sabah RM7.70
  13. Sarawak RM 7.50
  14. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan, Putrajaya RM 5.20
Sumber Google

Waktu mengeluarkan zakat fitrah pada bulan Ramadhan terbahagi kepada 5:


Wajib : Mulai terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

Paling Afdhal : Sebelum sembahyang sunat Hari Raya Aidilfitri

Sunat : Sepanjang bulan Ramadhan

Makruh : Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal

Haram : Selepas terbenam matahari pada satu Syawal; hukumnya berdosa tetapi wajib ditunaikan segera 
    zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira qada. Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah
    dosanya

Panduan yang dikeluarkan oleh Pusat Islam UTHM

  • Umat Islam yang bermukim di Negeri Johor adalah WAJIB menunaikan zakat di NEGERI JOHOR. (nak kene bayar sini ek....??)
  •  Hendaklah dibayar kepada AMIL BERTAULIAH dan mempunyai kad kuasa dari MAINJ.
  • Pastikan mendapat resit rasmi MAINJ.
  • Digalakkan menunaikan zakat fitrah di AWAL RAMADHAN bagi membolehkan agihan kepada Faqir dan Miskin disempurnakan sebelum Hari Raya

Fadilat Puasa Bagi Kesihatan

Setiap hari Jumaat memanga da keluar benda ni tapi tak berkesempatan untuk letak sini. Tak pelah hari ini bukan hari jumaat pun nak jugak kongsi disini untuk bacaan kita bersama.


Allah berfirman yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (al-Baqarah: 183).

Para ilmuwan menganggap berpuasa sebagai fenomena yang penting dan semula jadi, di mana kehidupan yang sempurna dan kesihatan yang baik tidak dapat diperoleh tanpa berpuasa. Apabila seseorang atau bahkan seekor haiwan tidak berpuasa, maka ia akan terjangkit berbagai macam penyakit. Mc-Fadon, seorang ahli kesihatan Amerika, menyatakan:


"Setiap orang perlu berpuasa, kerana kalau tidak berpuasa maka ia akan sakit. Sebab racun makanan berkumpul dalam tubuh dan membuatnya seperti orang sakit, memberatkan tubuhnya, dan mengurangkan vitalitinya.


"Apabila ia berpuasa, maka berat badannya menurun, dan racun-racun terurai daripada tubuhnya dan keluar, sehingga tubuhnya menjadi bersih secara sempurna dan sel-sel kembali baik".

Menurut kajiannya, di antara manfaat kesihatan daripada berpuasa ialah:

  • Merehatkan tubuh dan memperbaiki saraf.
  • Menyerap zat-zat yang mengendap di usus. Pengendapan dalam jangka waktu yang lama mengakibatkan perubahan endapan itu menjadi kotoran yang beracun.
  • Memperbaiki fungsi pencernaan dan penyerapan.
  • Mengembalikan virtaliti organ pembuangan, dan memperbaiki fungsinya untuk membersihkan tubuh, yang mengakibatkan terkawalnya kestabilan dalam darah dan berbagai cairan dalam tubuh.
  • Mengurai zat-zat yang berlebihan dan endapan di dalam jaringan yang sakit.
  • Mengembalikan keremajaan dan vitaliti sel-sel serta berbagai jaringan dalam tubuh.
  • Menguatkan indera dan meningkatkan IQ.
  • Memperelok dan membersihkan kulit.
Alexis Carrel, pemenang hadiah nobel di bidang kedoktoran, dalam bukunya Man the Unknown menyatakan:

"Banyaknya bahan makanan dapat melemahkan fungsi organ, dan itu merupakan faktor yang besar bagi berdiamnya jenis-jenis virus dalam tubuh.

"Fungsi tersebut adalah fungsi adaptasi terhadap bahan makanan yang sedikit. Gula pada jantung bergerak, dan bergerak pula lemak yang tersimpan dalam kulit.


"Semua organ tubuh mengeluarkan zat khususnya untuk mempertahankan keseimbangan dalaman dan kesihatan jantung. Berpuasa benar-benar memberikan dan pengganti jaringan tubuh kita".


Allah berfirman yang bermaksud:

”Kerana itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu.” (Surah al-Baqarah: ayat 185).

Sementara Prof. Nicko Lev dalam bukunya, Hungry for Healthy menyatakan:

"Setiap orang mesti berpuasa dengan berpantang makan selama empat minggu setiap tahun, agar ia memperoleh kesihatan yang sempurna sepanjang hidupnya".

Seterusnya, menurut penelitian beliau, mukjizat penepatan waktu berpuasa dari matahari terbit hingga matahari terbenam, adalah dengan tidak berlebihan saat berbuka puasa. Penelitian ilmiah membuktikan bahawa jarak waktu yang tepat untuk berpuasa adalah antara 12 hingga 18 jam. Selepas itu, simpanan gula dalam tubuh mulai terurai.


Dreanik dan kawan-kawannya, pada tahun 1964, mencatat sejumlah penyakit komplikasi kritis akibat berpuasa lebih dari 31 hari. Di sini nampak jelas mukjizat Nabi SAW dalam larangan berpuasa bersambung (tidak termasuk puasa sunat Syawal).

Di samping itu, penelitian ilmiah membuktikan kepentingan makan sahur dan berbuka adalah untuk membekalkan tubuh dengan zat asam lemak dan amino, tanpa kedua zat ini, lemak dalam tubuh kita akan terurai dalam jumlah besar, sehingga mengakibatkan sirosis pada hati, dan menimbulkan berbagai bahaya besar bagi tubuh.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Umatku akan tetap dalam keadaan baik selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan makan sahur." (riwayat Ahmad)


Mengenai bersahur (makan sahur), Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

Bersahurlah kamu sekalian, kerana bersahur itu ada keberkatannya.” (riwayat Bukhari dan Muslim).

Waktu bersahur itu selepas pertengahan malam sampai menjelang terbit fajar (waktu Subuh).Manakala menyegerakan berbuka, iaitu setelah mengetahui waktu Maghrib. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Manusia sentiasa dalam keadaan baik selama mereka menyegerakan berbuka." (riwayat Bukhari dan Muslim).

Berdoa sewaktu berbuka dan sepanjang melaksanakan puasa. Dari Abdullah bin Amr bin As r.a, bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya bagi orang yang sedang berpuasa, saat berbuka doanya tidak ditolak". (riwayat Ibnu Majah).


Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Ada tiga doa yang tidak akan ditolak Allah, orang yang berpuasa sampai ia berbuka, imam (pemimpin) yang adil dan orang yang teraniaya". (riwayat Tirmizi).

Adapun doa saat berbuka yang bermaksud:

"Telah hilang haus dan telah basah tenggorakan, dan telah tetap pahala insya-Allah". (riwayat Tirmizi).


Oleh Ibrahim Abdullah
Sudut Agama, Utusan Malaysia 15/9/09